[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bol.com, ABN AMRO, Nationale Nederlanden
- Bureaus
- 5 mrt 2014 @ 15:11
- Link
-
Machiel Verkuyl
strategy director
Initiative - Televisie
- 5 mrt 2014 @ 15:11
- Machiel Verkuyl
Reclame maken is kiezen. Welk model je ook raadpleegt, een marketeer moet kiezen: De U in USP, de WHY van Sinek, de dwarsheid van Jobs. Kiezen welke doelgroep, kiezen welke propositie en kiezen welke boodschap daar het beste bij past. Dat deed bol.com ooit heel goed: hun TVC over sinterklaasboodschappen was een scherpe en daarmee treffende keuze.
Bol.com - De winkel van de overwinteraars
Maar niet nu. Want de campagne van nu – de winkel van overwinteraars – kiest nergens in. Niet in doelgroep, niet in propositie en niet in boodschap. Zou het een minder treffende TVC zijn geweest als we Marktplaats als merk hadden ingevuld? Of Wehkamp? Is de naamsbekendheid van Bol aan het afnemen? Zouden mensen niet weten dat bol veel spullen heeft? En is een TVC dan het beste bewijs van dat feit? Is 1-op-1 niet veel beter geschikt om de kracht van de data te gebruiken voor een persoonlijk aanbod?
En – ik stel hem toch maar – gaan we daar nou echt meer van kopen? Wat mij betreft is de spot kunst met een grote K. Erg mooi, maar vooral om naar te kijken.
Webcam Hypotheekadvies - ABN AMRO
Banken storten zich de afgelopen tijd op de meerwaarde, de service. Waar het aantal vestigingen van banken afneemt, komen er mondjesmaat meer virtuele serviceproposities bij die met je meedenken. De reden waarom een hypotheekadvies van ABN AMRO via webcam waarde heeft is omdat je bij de bank nauwelijks – op jouw tijd – terecht kunt.
Je zou het een sigaar uit eigen doos kunnen noemen. Immers, door de eerdere stagnatie van de markt is het product hypotheken ingewikkelder geworden. Dan is de volgende stap voor banken om hun pijler Advies een impuls te geven. Andere banken hebben immers al geadverteerd met hypotheekgesprekken thuis, aan je keukentafel, live. ABN doet dat via webcam.
Mediatechnisch zit het goed in elkaar. Informatiehongerige starters moeten flink carrière maken om überhaupt een huis te kunnen kopen, het ontbreekt aan tijd. Online, simpel en kort, samen met radio is een mediamix die goed in staat is om te converteren naar een (online) afspraak.
Door de wijziging van regelgeving van vorig jaar rondom hypotheken hebben de backoffices van hypotheekverstrekkers het erg druk. Misschien kunnen de banken nu al anticiperen op de volgende stap: de soepele afhandeling van de hypotheken die ze door deze nieuwe USP afsluiten. Misschien kan dat ook wel via een webcam.
De Schademanager Thuis - Nationale Nederlanden
NN komt met een erg mooi geproduceerde spot. De kwetsbaarheid van de mens wordt schitterend geportretteerd, met veel mooie beeldspraak. De commercial doet een beroep op je emotie en is gebaseerd op het inzicht dat veel klanten van Nationale Nederlanden er heel blij van werden als NN binnen twee uur een schademanager stuurde die de regie overnam bij ingrijpende gebeurtenissen.
Je kunt je er alles bij voorstellen. Deze emotionele bereddering die NN biedt is vanuit het perspectief van een consument heel logisch, terwijl dat aan de kant van verzekeraars helemaal niet zo is, blijkt uit de spot.
En daar irriteert het me. Want veel mensen die ik spreek hebben nou niet het idee dat ’t concept van de schademanagers zo uniek is. Want: dat is toch precies waarom je maandelijks premie overmaakt? Om gered te worden? Of zijn alle (schade)verzekeraars zo gaan zitten op proces, premie en gemak dat we de oorsprong van verzekeren uit het oog zijn geraakt? Mijn mening: ik denk dat de verwachting bij consumenten hierin veel hoger ligt dan verzekeraars denken.
Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative
www.twitter.com/machiel
www.initiative.nl
Eerder verscheen in deze rubriek onder meer
Marcel Hellemons over campagnes Philips, Snelle Jelle en Ben
Titus Eikelboom (Stroom) over nieuwe tv-spots Transavia, Albert Heijn en Manutan
Bart Vijlbrief: Guinness, Axe, Verbond van Verzekeraars
Machiel Verkuyl: Albert Heijn, Jumbo, C1000
Robert Veltman: Manutan, Ditzo, Vodafone
Bart Vijlbrief: KLM, Nationale Nederlanden, Gamma
Marcel Hellemons: Kornuit, Jumbo, NK Tegenwindfietsen
-
Machiel Verkuyl
- Werkt bij: Initiative
- Functie: strategy director
- Website:http://www.initiative.nl/
- Profiel »
- Bol.com
- commercials
- Machiel Verkuyl
- Nationale Nederlanden
- ABN AMRO
- televisie
- reclame
- Initiative
- Commercial Review
- recensie
- mediabureau
- tv
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren
- De marketingtransfers van week 16, 2024
- Bifi terug op TV met campagne ‘Stiekem de lekkerste’
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
Laatste Nieuws
- Drie finalisten SAN New Kids on the... 26-04-2024
- De marketingtransfers van week 17,... 26-04-2024
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing